tirsdag den 3. juni 2008

Opfordring !

En undersøgelse viser at over halvdelen af danskerne mener at det vil være en god idé med at gøre det lovpligtigt at bære cykelhjelm (når man cykler :-)) De Radikale har tidligere stillet samme forslag i Folketinget.
Så hvem ved? Måske bliver det en dag en realitet med lov om at bære hjelm på cykel !!
Jeg cykler dagligt til og fra arbejde. Og jeg har (endnu!) ikke fået taget mig sammen til at anskaffe mig en hjelm. Selvom jeg godt ved, at jeg burde. Pga. sikkerheden (husker tydeligt barndommens advarsler om at hovedet var lissom en æggeskal !) Og så fordi jeg burde være et godt eksempel overfor mine unger....

MEN jeg har fundet mange gode undskyldninger hidtil, for at undgå hjelmen ! Fx "jeg kører på en meget sikker cykelsti", "Jeg er i praksis næsten ikke i kontakt med trafikken", "Jeg har ikke lige NÅET det endnu!" (den er brugt nu i flere år...)

Men sandheden er, at jeg nok især har afholdt mig fra cykelhjelmen, fordi jeg nok synes de fleste hjelme er vildt kiksede, giver hatte-hår og grinagtige associationer i retning af Poul Nyrup, som jo virkeligt ikke gjorde en god figur med hjelm !!

Så derfor er det bare jeg har lyst til at skrige ud til alle landets super designere :

Her er en oplagt udfordring !!! Design nogle fede hjelme, så også vi voksne, der ikke nødvendigvis har lyst til at ligne en konkurrencerytter, en skater eller (værre!) Poul Nyrup, også ender med at købe én :-)
Også (måske især?) børn er jo vildt selektive, hvad angår tøj og andet grej, så det er jo generelt vigtigt at cykelhjelme er seje. Allerede som 10-årig er min egen søn ihvertfald super bevidst om hvad han tager på. Så hjelmen skal gerne matche det fede mærketøj!

Hvis nogle af jer, mine gode læsere, har set en sej hjelm, så giv mig et hint !

Måske ender det med, at jeg får én købt ;-)

4 kommentarer:

Kristoffer Harboe sagde ...

Jeg har en fantastisk hjelm. Jeg kan ikke huske, hvad den hedder, men den er cool. Så på med hjelmen Tina - der er jo nok at passe på :-)

Anonym sagde ...

Ja, men der findes da masser af fede hjelme. I cykelforretninger!!
F.eks. Tony Hawk skaterhjelme. NICE!
Ind i kampen ;)

Tina Daugaard sagde ...

Jeg takker for de opmuntrende råd !

Og jeg må da vist hellere ligefrem gå så vidt at tjekke ud hos den lokale cykelhandler ;-)

Sidst jeg kiggede efter, var der ikke så meget at råbe HURRA for på hylderne - men det lyder på jer, Kristoffer og Zenia, at der er håb forude - at sortimentet er udvidet til det bedre :-)

Skal nok smide et billede her på bloggen, når jeg finder den labreste cooleste hjelm !!

Dorte sagde ...

Hej Tina
Politiken udskrev for et par år siden en skæg konkurrence, hvor det netop handlede om at kreere den sjoveste, flotteste, fedeste cykelhjem. Og resultaterne? Ja, de var virkelige overraskende. Gad vide om du ikke kan finde frem til ideerne og lade dig inspirere. Glæder mig til at se dig med eget design på nødden!
Hilsen Dorte